Maria Ramström

”Maneuvers in the Dark” (2011)

Att handla med Nordkorea

Maneuvers in the Dark är en film som handlar om jeansmärket Nokos uppgång, hypen runt märket och det snabba fallet. Det är berättelsen om tre unga entreprenörer – Jacob, Tor och Jakob som tillsammans med sin designerkompis Julia försöker sig på att börja tillverka jeans i Nordkorea. Den handlar om hur man med några finansiärer försöker sig på att tillverka i en av världens tydligaste diktaturer utan erfarenhet av vare sig mode eller handel. Ett beslut som visar sig vara svårare än man tänkt.

Det märkligaste är att killarna på Noko snackar mycket om sin uppförandekod – om hur jeansen ska tillverkas, vilka krav man vill ha på fabrikerna och så vidare. Men den här koden tycks aldrig vara färdigskriven. Varken innan man tar sig till Nordkorea, när man är där, eller efteråt. Man talar om vikten av att ha drägliga arbetsförhållanden, i alla intervjuer som görs – men man får själva aldrig se fabriken tillverka något och vet därför inte ur arbetsförhållandena var.

Väl här hemma, möts Noko av ännu mer motstånd. Affärer vill inte sälja jeansen då de är tillverkade i diktaturens Nordkorea. LO protesterar genom sin chef för internationella frågor, Ulf Edström. Han menar att då det inte finns fria fackföreningar i Nordkorea, så ger man snarare stöd åt diktaturen genom att handlar med dem. En intressant aspekt är dock att LO inte protesterar mot att man handlar med Kina, där det kanske inte heller finns så många fria fackföreningar.

En hyfsat intressant dokumentär, även om jag förväntat mig lite mer av historien. Men kanske är det så enkelt att man helt enkelt inte hade bättre koll på vad man gjorde. Eller som en av Nokos finansiärer konstaterar: “Det bästa sättet att lansera, kanske inte är att bara tända stubinen och se hur högt det smäller”.