Omslag - Bitvis riktigt bra fullängdare med onödigt kort speltid

Katthem

”Vackra Lögnerskor” (2020)

Skivbolag: Welfare Sounds & Records

Genre: Pop Punk

Bitvis riktigt bra fullängdare med onödigt kort speltid

Katthem har spelat ett bra tag men är först nu fullängdsaktuella. Intresset väcks genast när man ser det snygga omslaget och när A:sidan snurrar igång med Ohållbar Utveckling anas det lätt stordåd. Tänk pop-punk med små hintar åt jazz och rock. Bitvis är det riktigt bra. Redan nämnda inledaren följs av skapliga Salta På Mitt Kött innan den bättre Hannibal Lecter som är dovare new waveig och med en skönt stökösig avslutning. Sida ett kröns av Jag Gick Före Alla Andra som med en välskriven text och snyggt medryckande melodi sticker ut som en av skivans bästa låtar.

B:sidan är svajigare. Proppa Munnen Full är godkänd, Outro är kort och hinner inte riktigt engagera. Sveriges Sherlock är ett lågvattenmärke med tramsig text och hade med fördel ersatts av någon annan låt. Tur att Gudskomplex väger upp rejält med en vemodig feeling, intressant text och ruskigt stark sång.

Trots att Vackra Lögnerskor har sina stunder tror jag att Katthem har ännu bättre album att bjuda på i framtiden. Tjugotre minuter är klart i kortaste laget för en fullängdare, känns nästan lite slöseri att de inte plockat med någon eller några låtar till. Greppet att låta instrumenten och sången gå runt mellan medlemmarna förstår jag inte heller. Kan köpa att det är kul på en konsert att se medlemmarna skifta platser, men på en studioprodukt har jag svårt att se vitsen. Nog för att det väl får anses som punkigt att inte stoltsera med musikskolefasoner men nog gör det mer för helheten om man satsat allt krut på ett instrument istället för att vara hyfsad på flera.