Anna Höglund

Anna Höglund

”Vampyrer – En Kulturkritisk Studie Av Den Västerländska Vampyrberättelsen Från 1700-Talet Till 2000-Talet” (2011)

Förlag: H:ström Text & Kultur

Reviderad och utökad doktorsavhandling

Vampyrer är en reviderad och utökad version av Anna Höglunds doktorsavhandling från 2009 där syftet är att identifiera och beskriva vampyrberättelsens mest betydelsefulla transformationer under tidsperioden 1800-2000. Skillnaden är stor mellan dåtidens mer vämjeliga gestalter som man fruktade och avskydde och dagens mer ungdomliga attraktionsobjekt som många läsare ser upp till på ett helt annat vis.

Till sitt omfång och innehåll påminner Vampyrer om Katarina Harrison Lindberghs Vampyrernas Historia (2011) även om den senare tar upp olika delar tematiskt snarare än tidslinjärt som Höglund. Båda lägger stor vikt vid Dracula men Anna Höglund granskar romanen betydligt mer detaljerat med fokus på maktimprovisationer. Båda böckerna har sina förtjänster men har man svårt för ett mer akademiskt språk och upplägg kan Vampyrer te sig ganska invecklad och tungläst.

För egen del fastnar jag mest i kapitlet Humanvampyrer Och Monstervampyrer I Konsumtionskulturen där den nya tidens vampyrer får utrymmet. Det är här vi hittar Ann Rice, True Blood, From Dusk Till Dawn, Twilight, Blade och Guillermo Del Toro med flera. Även det nyskriva appendixet med överskriften Älskade Vampyr! Unga Vuxnas Behov Av Vampyrromanser tycker jag sticker ut extra då ämnet är så aktuellt. Sammantaget en intressant avhandling som periodvis känns lite tungläst men boken verkar vara väl underbyggd och författarens intresse för ämnet är med all sannolikhet ofantligt.