Omslag - Ett långt spännande äventyr i  de djupa kanadensiska skogarna

Mauro Boselli, Alfonso Font

Förlag: Ades Media

Ett långt spännande äventyr i  de djupa kanadensiska skogarna

I byn Lilloet, i den kanadensiska provinsen British Columbia, flyter en till synes tom kanot i land. Vid en närmare granskning visar det sig ligga en död man i botten. Den döde prästen har skrivit ett kryptiskt meddelande på en utriven bibelsida: ”Kommer du ihåg björken? Mannen med det gyllene ögat sitter som en and…” Det är adresserat till Jim Brandon på den ridande polisen och byns shaman ser till att överste Brandon får hälsningen. Han lämnar både sin post och sin röda uniform och ger sig ut i den arktiska ödemarken. I Dawson Creek hyr han ett hundspann, beger sig mot Nordvästterritoriet och sedan upphör spåren efter honom.

Tre månader senare telegraferas Tex Willer om försvinnandet och tillsammans med Kit Carson, Gros-Jean och halvindianen Dawn tänker Tex försöka hitta sin vän, eller åtminstone ta reda på vad som hänt honom. Kan det vara så att det ligger någon sanning bakom ryktena om den onda anden Wendigo som lever i de norra skogarna och slukar själar? Svårigheterna är många och Dawn tycks veta mer om de bakhåll de råkar ut för än vad hon berättar.

Nordvästterritoriet är den sjätte serieboken jag läst med den hårdföre rättskiparen Tex Willer i huvudrollen. Drygt trehundratjugo sidor ger ett riktigt långt westernäventyr som dessutom håller hög klass rakt igenom. Stark story, mycket bra tecknat och ett tempo som är högt hela vägen. Av de böcker som hittills kommit på svenska är detta klart en favorit och man kan inte annat än hoppas att tillräckligt många köper dessa välgjorda serier så att förlaget kan fortsätta översätta guldkorn ur den stora mängd Willer-äventyr som publicerats.