Omslag - Jakten på Sarah Connor fortsätter

John Arcudi, James Robinson & Ian Edginton

Förlag: Ades Media, Retrobokklubben

Jakten på Sarah Connor fortsätter

Denna bok utspelar sig mellan filmerna Terminator (1984)och Terminator 2 (1991) och är alltså en uppföljare till den första filmen. Storyn är som följer: Skynet har besegrats. Ändå fortsätter de kvarvarande maskinerna att strida. När motståndsrörelsen upptäcker att Skynet har skapat en tidsmaskin inser de att kriget är långt ifrån slut. Det första uppdraget, att döda Sarah Connor innan John Connor föds, har misslyckats – men maskinerna har inte gett upp. Motståndssoldater och Terminator-robotar reser tillbaka i tiden från 2029 till 1984 för det slutgiltiga avgörandet.

Fyra längre kapitel med en hel del personer inblandade i manus, intrig, skisser, tusch och färgläggning skulle kunna bli en spretig historia. Känslan är dock att det är väl sammanhållet med ett högt tempo, spännande historia och Sarah Connor som en mycket stark karaktär.

Den andra boken i Retrobokklubbens utgivning är en ytterst stilig pjäs med drygt trehundrafemtio sidor högkvalitativ serieunderhållning. Rimligen riktat till oss som är några år äldre än vad vi varit, som fortsätter propsa på att actionfilmerna peakade med Terminator 2 och hellre läser sci-fiaction med extraordinära hjältar än det mesta annat. Hårdpärm, tjockare papper, enastående färgläggning och en väldigt bra historia gör såklart det där lilla extra som bidrar till att man inte ens behöver tveka att slanta upp den rätt saftiga summan som ett sån här bok behöver kosta för att förlaget ska ha en chans att täcka sina utgifter.