Omslag - Jämnbra, men i längsta laget

”Black Silhouettes” (2021)

Skivbolag: Massproduktion

Genre: Indie Pop

Jämnbra, men i längsta laget

Sundsvallsbandet The Confusions slår nu till med den tionde fullängdaren. Även om jag lyssnade en del på deras självbetitlade förra platta från 2014 kan jag inte direkt påstå att jag har någon relation till bandet. Svensk indiepop med några slattar postpunk i den musikaliska mixen och även lite the Cure-feeling allt som oftast.

Black Silhouettes är en jämnbra platta, där jag fastnat mest för låten Suburbian Ghosts vars rejält schyssta refräng gärna sätter sig och gnager i skallen. Efter tjugo låtar känner jag mig dock lite övermätt och kan inte riktigt släppa tanken på att de borde lagt lite mer krut på texterna. Eller åtminstone gett sig dän på att klämma in aningen fler verser och aningen mindre refrängtragglande. Det blir allt en smula tjatigt. Kanske att en hårdare gallring gett ett tydligare och mer kraftfullt bett även om jag kan förstå att man gärna vill ha med så mycket som möjligt när det var ett tag sen sist. Skivan saknar absolut inte ljuspunkter oavsett och den medelmåttiga trean i betyget är klart av det starkare slaget.