
Kalle Lind
Förlag: Historiska Media
Kuplettmästaren
Kalle Lind är väl för de flesta ett välkänt namn efter mångårigt diversearbetande i kulturbranschen i alla möjliga sammanhang. Känner man till honom känner man ju också till hans fäbless för gubbar som en gång i tiden ansågs roliga, men som alltmer faller i glömskans töcken. Få – om ens någon – kan ju vara mer lämpade att skriva biografin om Karl Emil Georg Johnson (1891-1964), mest känd under pseudonymen Karl Gerhard då han 1) är en gubbe, 2) ansågs rolig, 3) håller på att falla i glömska, eller har typ redan gjort det bland yngre generationer.
Under åren 1919 till 1964 formligen sprutade Karl Gerhard ur sig kupletter. Beroende på vem man frågar så hann det bli någonstans mellan 3000-4000. Lägg till revydirektör med sextio skrivna revyer, estradör, författare och en hel del annat så förstår man att det inte är lätt att teckna ett heltäckande porträtt, åtminstone inte om man vill hålla det någorlunda hanterbart.
Mycket av det han gjorde var bundet till sin samtid med referenser, syftningar och kopplingar som inte riktigt överlevt. Det är troligen förklaringen till att den absoluta merparten av allt det myckna han producerade inte heller överlevt och endast ett fåtal nummer som Jazzgossen, Nu Ska Vi Vara Snällaoch Den Ökända Hästen Från Troja har blivit mer eller mindre allmängiltiga. Den sistnämnda var/är ett skarpt gisslande av nazismen och han var en av dem som tog tydligast ställning mot Tysklands politik under 1930- och 1940-talet.
Jag tycker att Kalle Lind gjort en bra biografi. Huvudpersonen följs från start till mål och det fokuseras lite extra på åren kring andra världskriget och på den förmodade homosexualitet som det inte pratades så mycket om under hans levnad (åtminstone inte offentligt). Som läsare blir man nyfiken på att veta mer och jag kommer absolut lyssna in mig lite mer på det som finns tillgängligt ur Karl Gerhards digra produktion.