Steven Spielberg

”War Horse” (2012)

Lätt förutsägbar storfilm

War Horse är en dramaberättelse om från den engelska landsbygden och Europa. Den utspelar sig under 2:a Världskriget. Filmen handlar om en stor vänskap mellan hästen Joey och den Albert (Jeremy Irvine), som tämjer och tränar honom. De två skiljs åt, då Albert far får pengaproblem och han blir tvungen att sälja Joey till en soldat. Vi får följa Joeys resa genom livet och genom Europa under 2:a världskriget. Han byter ”ägare” undan för undan och var han än kommer så förändrar han livet på de människor han möter. Både hos brittiska och tyska soldater, men också en fransk bonde och hans dotterdotter.

Filmen är regisserad av Steven Spielberg och har nominerats till 6 Oscars. Dock känns det tveksamt att alla tyskar och fransmän talar engelska med lätt tysk/fransk brytning i en storfilm som denna.

Joeys möten med människor är viktiga för filmen, men de blir ändå nästan som bisatser, för det är Joey och berättelsen om honom som är poängen. Han tar andra hästars plats när han klarar uppgiften bättre. Han delar med sig av det som han kan. Stundtals är berättelsen kanske lite väl amerikanskt sliskig och förutsägbar, men det är ändå snyggt berättat. Och vackert.