Omslag - Lite mer sammanhållning vore att föredra

Agitator

”Jag Trivs Bäst Där Du Är” (2024)

Skivbolag: Adrian Recordings/Birds Will Sing For You

Genre: Pop Rock

Lite mer sammanhållning vore att föredra

Fem killar från huvudstaden spelar pop/rock av det där indie-skeva slaget som man oftast älskar eller inte gillar alls. Jag vill tycka om detta. Och jag tycker om det när det är upptempo och stök som i Vem är Du Om Du Inte Är Min som är både punkig och rejält driven. Men – och nu känns det lite jobbigt att hänga ut en enskild person – sången som funkar ypperligt där är inte i närheten av behaglig i en lugnare låt som Smältdegel. Jag har sjukt svårt för vibrato, och i de lugnare spåren blir det så tydligt att sångare Felix kör ganska mycket på den biten.

Vidare är det i spretigaste laget med tvära kast mellan stilar och en tydligare sammanhållning hade varit önskvärt. Jag hade hellre hört en hel platta som drar åt det hårdare Bikinifunk-hållet. Där tycker jag dessutom att sången helt kommer till sin rätt.