”Om Gud Vill” (2006)

Skivbolag: Sonet FIlm/Panvision

Vackert svenskt svartvitt drama

Juan (spelad av Amir Chamdin) arbetar dagtid med att packa upp frukt i Årstahallarna och då lönen är blygsam kompletterar han med ytterliggare ett jobb som hamburgarrestaurangsstädare under kvällarna. På väg till jobbet en morgon stöter han på Juli (spelad av Nina Persson) vid busshållsplatsen och efter olika händelser börjar de träffas nattetid och möten kommer att bli väldigt betydelsefulla för Juan.

Amir Chamdins (bekant från bl.a. Infinite Mass) långfilmsdebut är något så ovanligt som ett svartvitt svenskt drama. Den utspelar sig under den varma sommaren 1975 i Stockholm. Tempot är långsamt och handlingen ger ett varmt nostalgiskt skimmer över de olika personporträtt som målas upp. Juans påfrestande arbetsbörda medför att han ständigt är trött. Flera av de märkliga händelser han är med om skulle lika gärna kunna vara fragment av drömmar och/eller luddiga synvillor.

I rollbesättningen finns inte så många bekanta ansikten för mig. Janne ”Loffe” Carlsson spelar fruktavdelningschefen på Årstahallen och hans kamratliga ledarstil gestaltas väl. Amir imponerar mest med sin träffsäkra beskrivning av den strävsamme Juan som i väntan på sin fru som snart kommer till Sverige både verkar hoppas och våndas på hennes ankomst.
Nina Persson (Cardigans, A-camp) har den kvinnliga huvudrollen som finländska Juli. Man får inte veta så mycket om henne. Inget om bakgrunden, varför hon är i Sverige eller vad hon sysselsätter sig med. Hon dyker bara plötsligt upp. Tillsammans med kompositören Nathan Larsson sjunger även Nina originalmusiken från filmens soundtrack.

Filmen är vacker och manuset är välskrivet. Storyn har öppningar som möjliggör olika tolkningar och tillsammans med trovärdiga personporträtt, framförda av duktiga skådespelare, är det en garant för att Om Gud Vill kan ses om flera gånger.