Diverse Artister

”Ten! – Ten Years Of Sally Forth Records” (2007)

Skivbolag: Sally Forth Records

Födelsedag

När den holländska independant-etiketten Sally Forth firar tioårigt födelsedagskalas bryter de gängse traditioner och står själva för det inslagna paketet.
En stilig DVD med tio videor av lite skiftande kvalitet. Vill på direkten lyfta fram Campsite vars video till In Case You Want To Talk It Out är lika kul som låten är bra. Även This Beatiful Mess, Blackstrap och The Lionheart Brothers är sevärda över genomsnittet. Har egentligen bara vissa betänkligheter till Edge Of Heaven med The Hot Stewards – låten är helt okej men den hemmainspelade lågbudgetvideon är verkligen inget vidare.

Som så ofta förr är det extramaterialet som ger mest valuta för pengarna. Vi får se ett knippe låtar från Blackstraps spelning på Frizon 2006 (även om det står 2007 i konvolutet). Visst, det är ingen superduper-inspelning men det spelar ingen roll. Jag blir överbevisad om att jag hade fel när jag smågrinig och trött lommade iväg från Campingscenen och muttrade om hur tråkiga de var. Låtarna, som hämtas från den då ickesläppa skivan Steal My Horses And Run låter riktigt bra och missade ni konserten har ni ett utmärkt tillfälle att spana in delar av den här.

Det bjuds även på mycket material med den numera insomnade hardcoreplutonen Selfmindead och även om ljudet är rätt knackigt, kameravinklarna få och så vidare radar de upp ett pärlband av godingar.

Sist ut är Umeåpojkarna i Soapbox. Det bjuds på en spelning som gissningsvis är hämtad från en musikfestival i Stockholm för ett par år sen. Kan inte komma ihåg vad minifestivalen gick under för namn men drar mig till minnes att vi blott var ett trettiotal betalande i publiken. Samtliga låtar som framförs hade vid detta tillfälle ännu inte kommit på skiva men de har repat tillräckligt och det svänger fint.
(I efterhand har säkra källor upplyst om att detta inslag var från releasespelningen på Kafe Station i Umeå i feb -06.)

Har du någon förkärlek för Sally banden är det ett bra tillfälle för investering. Denna fullmatade DVD fungerar såklart minst lika bra om du inte tidigare stött på bolaget.