Omslag - Schysst debut

Skivbolag: Is It Jazz? Records/Creative Eclipse

Genre: Progressive Rock

Schysst debut

Soft Ffog är en norsk instrumental kvartett som är aktuella med sin självbetitlade debut. Plattan är det första släppet på skivbolaget Is It Jazz? Records.

Is It Jazz? är en sub-label till det norska skivbolaget Karisma som de skapat för att “om man pysslar med progressiv och experimentell musik, är det lätt att man vågar ta sig in på det stora och skrämmande jazz-territoriet”.

Bandet gjorde en spelning på Kongsbergs Jazzfestival 2016 (tänkt som bara för en gång). Det tog några år innan de tog det vidare på grund av bandmedlemmarnas delaktighet i olika andra band. Bandmedlemmarna har var för sig spelat i många olika norska jazz-konstellationer. Men på denna EP är det annorlunda. Soft Ffog rör sig i ett prog-rockigt territorium, förvisso med en hel del jazziga influenser. Det är musik som doftar av King Crimson och Deep Purple. Det är experimentellt, varmt och finfina musikaliska stunder. Ofta är det dessutom röjigare än jag väntat mig. En väldigt bra instrumental platta.