Omslag - Spännande läsning om ett äventyr som kräver all viljestyrka som finns att uppbåda

Scott Jurek & Jenny Jurek

Förlag: Lind & Co

Spännande läsning om ett äventyr som kräver all viljestyrka som finns att uppbåda

I Christopher McDougalls lysande Born To Run (2009) är Scott Jurek en av huvudkaraktärerna och då han även är en av de främsta ultralöparna genom tiderna vill man såklart läsa det han skrivit.

Norrut är en reseskildring av självbiografisk karaktär där läsaren kommer huvudpersonen och hans närmsta löparvänner ganska nära. Jag fascineras stort över den obändiga vilja, galenskapen i utmaningen och det fysiska kraftprovet som Scott skriver om.

Efter en lång och framgångsrik karriär inom ultralöpningen har Scott börjat tappa sugen. Vinsterna är inte längre lika självklara, motivationen dalar och när han nu passerat fyrtio behövs en ny utmaning för att han ska tagga till ordentligt. Till slut landar han i att försöka slå fartrekordet på den 350 mil långa Appalacher-leden som vindlar sig från Georgia till Maine. Genom fjorton av Amerikas delstater behöver han färdas till fots. Han måste snitta på 8 mil per dag i sex veckor, vilket ger den helt vansinniga utmaningen av 84 maraton-lopp på raken. Hustrun Jenny finns med som crew och hon är även med och skriver olika stycken i boken. Ett bra skrivarupplägg där det är läsvärt att få ta del av olika perspektiv på denna bedrift. Personligen uppskattar jag Scotts delar lite mer då hans sköna grubblerier kring ork, smärta, motivation och drivkrafter får mig att läsa boken mer eller mindre i ett sträck.

Oavsett om man tjusas av (lång)löpning eller inte så törs jag utlova en riktigt spännande och läsvärd skildring av ett äventyr på gränsen av den mänskliga prestationsnivån.