Omslag - Strålande Kjell-Fest

Ellinor Brolin

”Det Tredje Årtusendet” (2022)

Skivbolag: Branschen/Dalapop/LizaB

Genre: Singer-songwriter

Strålande Kjell-Fest

I pressreleasen berättar Johan Johansson att han såg Ellinor uppträda på öppna scenen på Kompledigt-festivalen i Köping 2015 och tyckte det var så bra att han ordnade en plats åt henne på en av de riktiga scenerna dagen därpå. Eftersom han fastnade för några av hennes tolkningar av Kjell Höglund ringde Johan upp honom och hämtade dit honom så han själv skulle kunna höra.

Fem år senare har Ellinor fått en tjock pärm av Kjell med ett par hundra tidigare outgivna låtar och texter och även spelat in skivan Det Tredje Årtusendet tillsammans med Johan Johansson (KSMB, Strindbergs m. fl). Fem gamla Höglundsånger och sex ej tidigare utgivna ger sammantaget en omistlig skiva för oss som någon gång fastnat för Kjell Höglund (och såklart för den som dumt nog inte hunnit upptäcka honom än). De outgivna fem har tonsatts av Johan Johansson, Kajsa Grytt, Peter LeMarc och Staffan Hellstrand

Resultatet är strålande. Kjells underbara underfundiga texter samsas med Ellinors varma uttrycksfulla röst och ett gäng musiker som fångar både svänget och allvaret i musiken. Visst är det skitkul att höra godingar som den sprittande Getsemane (från Tidens Tecken 1984) eller Djävulens Alternativ och Tidens Hjul med klart bättre produktioner och ljudbilder (från Hemlig Kärlek 1986). Men såklart är det extra roligt att få ta del av nytt (eller i alla fall nytt för oss) material från herr Höglund. Jag Har Inte tid Att Dö är fantastisk, Ensam är nästan ännu bättre och titellåten har också den enastående starka kvalitéer

Jag är övertygad om att Ellinor Brolin kan släppa underbara skivor med eget material, och hoppas att det blir verklighet framöver. Men för allt i världen får hon inte låta den där pärmen med outgivet stå och samla damm allt för länge, jag vill höra mer, mer mer!