Omslag - Symfonivisa av storslaget snitt

Björn Dixgård & Malmö Symphony Orchestra

”Musiken Från Infruset – Själens Skrubbsår ” (2022)

Skivbolag: Playground Music Sweden / Birds Will Sing For You

Genre: Vispop

Symfonivisa av storslaget snitt

Infruset (2012) och I Solnedgången (2020) är mitt tycke Mando Diaos främsta skivor. Att rockbandet från Borlänge skulle tonsätta Gustaf Frödings dikter var inte givet på förhand och jag tycker alltjämt att skivorna står sig väldigt bra.

Föreställningen Infruset – Själens Skrubbsår, som är uppbyggd på de nämnda skivorna, gjordes sex gånger tillsammans med Malmö Symfoniorkester och Björn Dixgård tillsammans med Arja Saijonmaa, Jacqline Mossberg Mounkassa och Milton Felländer stod för de vokala insatserna. Visrock blir symfonivisa och det hela görs fantastiskt. Innerligt och storslaget med orden i fokus och bara den avslutande Strövtåg I Hembygden är tillräckligt skäl för att vilja äga denna skiva. Såklart att man hade velat se någon av föreställningarna, men då det tåget redan gått får man hålla tillgodo med vad som bjuds. Lite synd att Dixgård inte fick sällskap av de andra vokalisterna (jo, Milton Felländer är med) även på skivan, men det får väl ses som en petitess i sammanhanget.