Omslag - Underbar dans efter egen pipa

Johnny Essing, Christian Gabel, Mats Hellquist, Jonas Jonasson, Conny Nimmersjö, Thomas Öberg

Förlag: Bokfabriken

Underbar dans efter egen pipa

En fritidsgård i Ängelholm någon gång under första halvan av 1990-talet var den första scen jag kom i kontakt med bob hund. De hade med sig sin första sjutummare som jag vill minnas salufördes för 23 kronor. Den genererade betydligt mer när studiebidraget var slut, kylskåpet ekade tomt och åren hade gått. Har väl mer eller mindre ångrat den försäljningen sen dess.

De spelade på Tivoli i Helsingborg. Såg dem flera gånger.  I samband med en misslyckad stagedivning (av någon annan än mig) ramlade mina glasögon ner på golvet. Efter spelningen letade jag förgäves efter några hela segment av desamma. Någon ur bandet kom ut och hjälpte till att leta. Bjöd på en dricka och undrade om jag ville stå på gästlista under kommande spelningar som någon typ av kompensation. Kändes lite krångligt att ta sig runt om i Sverige så jag tackade nej. Idiot, tänker jag nu. Tänkt det sen dess. Inget annat band var större i min värld där och då. Helt fantastiska både live och på skiva. Genom alla år har de fortsatt hålla sig relevanta genom att alltid tyckas gå på tvärs, göra på sitt eget sätt och dansa efter sin egen pipa.

Av, vad det verkar, ganska udda individer har det sedan bandets födelse med Den Ensamma Sjömannens Födelsedag på Daily News 1991 skapats ett grundmurat bandfundament. Ofta dysfunktionellt, försvårat av alkohol och bångstyriga viljor och tjurrusningar rätt in i nya projekt. Nybörjartur Livet Ut ger en god inblick. Gör att jag vill plocka fram alla skivorna för lyssning ännu en gång, komplettera med några av de senaste årens utgivningar som jag inte kollat upp.

Det är en underbar bandbiografi. Här pratar medlemmar och folk med varierande anknytning till bandet om inspelningar, turnéer, konserter, sjukhusbesök. Vi får dagboksanteckningar återberättade, bilder, klotter och en spretig samstämmig bild. Vi får magi. Vi får bob hund. Underbart.